Lu Fikirlah Sendiri…

January 31, 2009 | 17 Comments

Suka saya berkongsi petikan reflective journal dari blog “I am Still Learning” yang dikendalikan oleh Lau (pelajar UPSI semester 8) yang sedang menjalani latihan mengajar di sebuah sekolah menengah di Ipoh.

Tujuan saya paparkan petikan ini adalah untuk renungan khususnya anda yang masih mengikuti pengajian di UPSI dan nanti akan mengikuti latihan mengajar dan seterusnya dihantar bertugas di sekolah. Mungkin ini jawapan kepada anda yang sering bertanya (atau yang bersungut) mengapa terlalu banyak aktiviti dan bebanan latihan yang padat termasuk untuk persembahan kemuncak seni.

In the afternoon, I stayed back to complete the decoration for the orchestra notice board… A few orchestra members helped me out… It was almost seven when we were done… And we had practise at night… Sometimes, I am amazed by these students dedication and commitment towards the orchestra… They love to hang out at the music room; they are willing to attend practises… Most of them even sacrifice their resting time just to have individual practise in the music room… (Most of the instruments are not allowed to be brought to the dorm)

At night, we had orchestra practise… We brushed up on some particular parts and made some minor changes… I hope that the show on Monday will be a successful one and attract more new members to the orchestra… We are short of flutists here!!!!

In my opinion, practicum life here, it’s almost the same as the life I had in UPSI… Busy all the time… I arrived at school at 7a.m.; I reached home at 7p.m…. Well, I have to say that nowadays, being a teacher is not easy anymore… Lots of expectations from the principal, students and parents… It’s hard to achieve all, but I just have to try my best!!!

Komen tambahan saya: Lu Fikirlah sendiri…



17 Comments so far

  1.    Steffy on February 1, 2009 5:29 am      

    teaching is really a challenge…in upsi we are only among ourselves…our coursemates, friends and lecturers…we are not exposed to what happen in schools..the expectation is different..
    in schools, we are exposed to the society…the scope is wider..so responsibilities increases…
    we are required to do more than we can…do what we are not use to do…so it gets harder when we in schools…
    but what is most important teach with passion…

  2.    Yamamoto on February 1, 2009 10:36 am      

    Student mzk tidak kira peringkat sekolah menengah atau U sama aja. memanjang sibuk…pagi kelas dan petang latihan. Yg penting skali kita mesti bijak menguruskan masa… adalah skit persamaan dengan pengalaman kwn sy yg pernah terlibat dalam muzik ni. masa 2 kwn sy form 5, terlibat dgn marching band dan sbgnya..pagi kelas, petang plak pegi klas tambahan SPM, lps 2 sambung plak dengan latihan band (latihan lagu atau kwd,) dan mcm2 lagi ( persmbhn hari kebangsaan, pertandingan2 dan hari koko sek)…sy tgk pun kesian..tp dia x merungut. Dia ckp, apa yg dibuat semuanya atas dasar minat.
    sy setuju dgn cikgu lau, nak menjadi seorang guru atau pendidik bukannya sng. Perlu melayan pelbagai kerenah daripada pihak sekolah terutamanya guru. ada guru yg suka pada muzik dan ada juga yg sebaliknya…apatah lg kerenah pelajar. ia memerlukan pengorbanan, ketabahan dan kesabaran. Anggaplah ia sbg satu proses pembelajaran Sy hrp pengalaman cikgu lau dan senior2 yg lain ini akan dpt membantu sy kelak. Sukar utk dikatakan coz sy blum mrasainya lg …. tp sy yakin cikgu lau boleh buat yg terbaik…

  3.    joe on February 1, 2009 6:15 pm      

    well i couldnt agree more with u..in our times..we nver had the chance to voice out or jot down our reflexes..well Lau done a good example there..hope the rest follows (not making or setup a new blog for urself..)it can be share here with all u newbies n like me too.

  4.    learning2teach on February 2, 2009 12:24 am      

    This is Lau here… Just some comments from me… After two weeks of practicum, I realised that being a teacher, it’s not only we are the ones who did the teaching, sometimes, our students did taught us something…
    As for me, these students remind me of my passion towards music and learning new things… They remind me of the life I had in UPSI during the past few years… They made me realise the contentment of being a teacher comparing to other jobs… I am starting to understand why our lecturers are always trying to get the best for us… This is what I am experiencing now… Always trying my best, make sure I can give as much as I can to the students…
    Passion towards teaching and music is the key that will keep us moving…

  5.    joe on February 2, 2009 12:40 am      

    well dats good to hear from u..so now we know how ur 1st impression of being a educator eh?
    u still got a long way to go sis..keep up the good effort to be one of the best

  6.    Jarry on February 9, 2009 2:57 am      

    Wow…being a teacher is really not an easy task huh, seniour Lau….thank you for sharing you experience with us all.
    At school, which are the real battle field for us as a teacher, we teached and we learned something new that we don’t even bother in the class. The best part of it is we get to know our own inner self.
    Are we fit enough to be a music educator? Are we ready to take up the challenges? Are we matured enough to handle a large group of students with different kinds of attitude and background….those are the questions that always lingering in my mind..huhu not sure if I’m ready yet.
    when I observed our lecturers, the way their teach in the class…each one of them have their own unique ways to impart their knowledge to the students…don’t get angry or easily touched when we’ve been scolded. Human err, we’re not 100% perfect either. I do feel down sometimes but think of the positive side…they have their own reason. They do care but they don’t show it. They don’t want us to take it for granted….One day we will be in their shoes as well (a teacher-it’s going to be a curse…hihi our students will pay it back to us on behalf of them) and when that time had arrived we must be prepared and not to act emotionally but must act rationally and accordingly to what we have been trained for all this while here in UPSI, our battle ground for training…. there are many roads that we can take in other to achieve our goals and the best part is we are the individuals that is going to do the decision making on which part of the road are we going to stroll. we choose to be scolded, we choose to be praised and we choose to be lonely at a time…I still remember one of our Loving lecturer once told me that ” Hard Work Does Pay” work hard and you will get to the top. all the work will repay u back. it is inspiring words of comfort. See..they still do care about us. Thanks to every lecturers that have put their golden touch on our batch since sem 1-3. when we’re invisible you guys saw our potentials. When we became the black sheep of the family u guys never give up on us especially Mr. Z,Mr. A,mR.N Ms.R,PN.C,Ms. C,Mr.S, Mr.R n Prof for keep on encouraging my fellow classmates!…5 semester to go and hopefully one day we’ll make u guys proud of us. I believed each one of us had experienced the up n down moment here in music department especially our seniors( well I’ve just experienced about 3/8 of it..hehehe)well, i do sometimes feel down too but I’m thankful I’ve got my friends to carry me on…my sem 3 family. we do love n care for each other and keep on strengthening each other… that is what friends are for..be there when we need each other…love while we can..miss while they’re still around…. There maybe scratches here and there but together we manage to get it thru. Guys, remember our motto?..TOGETHER FOR A BRIGHTER FUTURE!! One day when we look back at what we’ve left behind, it’s going to be lovable memories and a story to our young ones. To all my frens out there, treasured and cherished every moment here at UPSI. What we have learnt here either academically or “without we even noticed” will be a handy tools for us in the future when we step out to the societies and became an educator.
    Thank you everyone…sorry kalu ada silap kata ya…
    _best regards from sem 3,D20072030XXX

  7.    prof. zaharul on February 10, 2009 12:19 am      

    Thank you Jerry for your sincere and honest comments as well a good reflection on life at UPSI Music Department. Among others, I really like the following phrase from your comment:

    “we do love n care for each other and keep on strengthening each other… that is what friends are for..be there when we need each other…love while we can..miss while they’re still around….”

    I am very confident that once you complete your study at UPSI, you will be ready with all the skills and knowledge needed to meet the challenges in school. I am confident that one day you will be an effective music educator.

    Keep it up with all the good team work. I am sure you are aware by now that team work is an important factor to survive at the music department. A good example is the Kemuncak Seni Concert where you have to work effectively as a group. Make yourself proud, make the lecturers proud and make the faculty proud.

  8.    SHARIFAH ZARINA on February 16, 2009 2:31 am      

    Mendidik atau menjadi tenaga pengajar baik di sekolah atau di mana saja sama ada di UPSI atau maktab adalah suatu pekerjaan yang seronok tapi meletihkan. Menjadi satu kepuasan bila pelajar kita mencapai apa yang kita targetkan dalam proses perancangan di awal P & P. Terutama sekali apabila berlaku dalam sesuatu pertandingan. Apa yang kita ajar atau memberi latihan (latih tubi) / tugasan akan menghasilkan suatu impak / kesan yang positif pada diri sendiri apabila perkara tersebut menjadi kenyataan. Sesuatu tugas yang diberi oleh GB / Pengetua kepada kita dan kita cuba laksanakan dengan bersungguh-sungguh dan mempunyai fikiran yang positif dalam melaksanakannya mungkin dalam jangkamasa yang pendek (biasanya setahun) dan jangkamasa panjang (biasanya 3 – 5 tahun) akan dapat hasilan yang baik. Oleh itu, cuba lakukan sebaik mungkin.

    Kadang-kadang kita sendiri tak tahu sesuatu perkara atau jawapan kepada sebarang pertanyaan daripada pelajar. Dan ada juga pelajar yang lebih pandai daripada guru muzik itu dan menguasai muzik mungkin dari segi permainan atau apa saja terutama di sekolah bandar. Tapi apa-apa pun pengalaman kita selama beberapa tahun di sekolah nanti akan mengajar kita bagaimana cara untuk mengatasi (handle) satu-satu perkara dan tak lupa juga kita mesti ada sedikit ilmu tentang muzik (maksud saya tak lah terlalu sedikit).

    Mana-mana saja kita pergi mengajar di sekolah atau belajar di pengajian tinggi, kita akan sentiasa sibuk dengan tugasan harian. Di sekolah kita akan dibebani dengan banyak tugasan/kerja seperti P&P tu adalah wajib dan menulis ringkasan mengajar harian, dan tugasan lain selain daripada P&P. Macam jadi ajk dalam panitia atau ko-kurikulum dan sebagainya. Itulah tugas yang dipikul oleh seorang guru tak kira sama ada guru muzik atau guru mata pelajaran lain. Semuanya sama saja yang penting kita dapat buat dengan ikhlas, jujur, baik dan amanah. Insyallah, kita akan dihormati dan disukai oleh semua pihak.

  9.    Nurul Hudawati Bt Sanih on February 20, 2009 3:20 pm      

    Pada saya, pengalaman kawan-kawan yang telah bekerja sebagai pendidik sedikit sebanyak telah memberi gambaran bahawa bukan semua perkara yang dilakukan di sekolah adalah mudah. kadang kerja-kerja yang bukan menjadi bidang kita terpaksa dilakukan atas arahan pihak atasan. Nak lagi bagi kita yang masih baru, kita terpaksa akur atas arahan yang diberikan. sememangnya untuk mencapai sesuatu perkara, banyak perkara pahit manis yang terpaksa dilalui ditambah pula dengan sikap segelintir guru-guru di sekolah..tapi sekurang-kurangnya ada juga sedikit sebanyak input yang diperolehi.

    Bagi saya sendiri yang bakal menjalani latihan mengajar pada sem depan,1001 perasaan telah menyelubungi diri saya dari sekarang kerana saya tak tahu bagaimana nak berhadapan dengan pelajar-pelajar dan guru-guru di sekolah nanti kerana saya dapat rasakan ilmu yang akan dibawa ke sekolah nanti masih belum mencukupi. pelajar-pelajar zaman sekarang bukan seperti pelajar zaman sebelum ni. kadang-kadang pengetahuan mereka lebih hebat dari kita. tapi semua itu perlu dihadapi juga, yang penting semangat dalam diri perlu kuat.

  10.    prof. zaharul on February 21, 2009 2:48 pm      

    Itulah salah satu tujuan blog ini dibangunkan – untuk berkongsi idea dan pengalaman. Kadangkala pengalaman lebih banyak mengajar kita daripada ilmu yang diperolehi dalam buku.

    Terima kasih kepada semua yang berkongsi pengalaman … Amran, Rostam, Joe, Zarin, Zetty dan lain-lain saya harap anda semua terus berkongsi pengalaman anda di IPG dan sekolah.

  11.    yuspha on February 23, 2009 12:58 pm      

    ASSALAMULAIKUM…………..Prof, Apa yang saya ingin kongsi di sini ialah permasaalahan yang berlaku di sekolah kini. Apa yang saya kemukakan ialah Pengajaran Mata Pelajaran Muzik Di Sekolah Rendah setengahnya diajar oleh bukan guru opsyen muzik ( ustazah, guru bahasa , sains matematik dll yang langsung tak tahu tentang muzik) Seandainya guru tersebut sedikit sebanyak mengetahui tenteng muzik dikira ok la, tapi ianya disebalik.Guru tersebut kadang kala bukan diatas kerelaan hati untuk mengajar tapi terpaksa kerana kekangan yang terdapat di sekolah itu . Sememang kita tahu , seandainya pelajar di sekolah rendah tidak dapat belajar mata pelajaran muzik dengan cara yang betul maka ianya akan memberi kesan bila menjejak kaki di alam sekolah menengah.
    Terdapat beberapa orang kawan saya yang telah bertugas di sekolah menengah kini berkongsi pengalaman dengan saya tentang permasalahan ini . Amat sukar untuk mengajar murid yang langsung tak tahu pasal muzik. Nama not pun tak tahu apatah lagi kronologi serta elemen- elemen yang banyak terdapat dalam muzik. Bila pelajar berada dalam tingkatan satu ianya mengambil masa yang lama untuk pelajar memahami bahasa serta elemen muzik serta yang lain .
    Kini menyebabkan pasukan pancaragam yang hendak ditubuhkan atau mendapatlan ahli baru terbantut, guru pancaragam terpaksa berkerja keras serta banyak bersabar dalam mengharungi suasana ini. Tiada kesinambungan dari pembelajaran di sekolah rendah menyebabkan kesukaran kepada guru muzik yang mengajar di sekolah menengah. Kita tahu pihak sekolah inginkan pasukan Pancaragam yang baik , hebat dan mengambil masa yang singkat saja dah boleh membuat persembahan namun permasalahan dari awal pelajar tidak di ambil kira dan yang menjadi mangsa ialah GURU MUZIK macam kita ni. ……………….kita sambung lagi .

    1sounD 4 alL
    UPSI WORLD

  12.    aristokrat on February 23, 2009 1:54 pm      

    Assalamualaikum prof… pada kuliah minggu lepas yang menyentuh perkara mengenai pembelian alatan muzik untuk sekolah yang baru menubuhkan pasukan pancaragam. Saya mencadangkan kepada prof dan en.din supaya dapat mengeluarkan satu senarai alat muzik serta jenama yang sesuai untuk bajet sederhana dan rendah dalam blog ini. kalau boleh linkkan iklan syarikat yang menjual alatan atau intrument muzik. bagi saya ini bagus untuk blog ini yang bukan sahaja untuk bertukar pandangan atau pandapat malah dapat membantu masalah guru-guru muzik seperti kami bila berada di luar kelak. Memandangkan sekarang ekonomi yang tidak menentu mungkin sedikit sebanyak terkena tempiasnya untuk guru yang ingin menubuhkan pasukan pancaragam baru disekolah mereka. Mungkin bolg ini juga dapat menjana pandapatan persatuan pancaragam Malaysia dengan adanya iklan-iklan yang berkaitan dengan muzik. Keuntungan iklan-iklan jualan alatan muzik dapat dimasukkan kedalam akaun persatuan pancaragam Malaysia. sekiranya cara ini menguntungkan maka dapatlah parsatuan pancaragam Malaysia ini menganjurkan aktiviti seperti seminar, bengkel dan paertandingan di jalankan. saya dengan rasa rendah diri memohon maaf sekiranya pandangan agak keterlaluan…

  13.    yuspha on February 23, 2009 1:59 pm      

    ASSALAMULAIKUM…………..Prof, Apa yang saya ingin kongsi di sini ialah permasaalahan yang berlaku di sekolah kini. Apa yang saya kemukakan ialah Pengajaran Mata Pelajaran Muzik Di Sekolah Rendah setengahnya diajar oleh bukan guru opsyen muzik ( ustazah, guru bahasa , sains matematik dll yang langsung tak tahu tentang muzik) Seandainya guru tersebut sedikit sebanyak mengetahui tenteng muzik dikira ok la, tapi ianya disebalik.Guru tersebut kadang kala bukan diatas kerelaan hati untuk mengajar tapi terpaksa kerana kekangan yang terdapat di sekolah itu . Sememang kita tahu , seandainya pelajar di sekolah rendah tidak dapat belajar mata pelajaran muzik dengan cara yang betul maka ianya akan memberi kesan bila menjejak kaki di alam sekolah menengah.
    Terdapat beberapa orang kawan saya yang telah bertugas di sekolah menengah kini berkongsi pengalaman dengan saya tentang permasalahan ini . Amat sukar untuk mengajar murid yang langsung tak tahu pasal muzik. Nama not pun tak tahu apatah lagi kronologi serta elemen- elemen yang banyak terdapat dalam muzik. Bila pelajar berada dalam tingkatan satu ianya mengambil masa yang lama untuk pelajar memahami bahasa serta elemen muzik serta yang lain .
    Kini menyebabkan pasukan pancaragam yang hendak ditubuhkan atau mendapatlan ahli baru terbantut, guru pancaragam terpaksa berkerja keras serta banyak bersabar dalam mengharungi suasana ini. Tiada kesinambungan dari pembelajaran di sekolah rendah menyebabkan kesukaran kepada guru muzik yang mengajar di sekolah menengah. Kita tahu pihak sekolah inginkan pasukan Pancaragam yang baik , hebat dan mengambil masa yang singkat saja dah boleh membuat persembahan namun permasalahan dari awal pelajar tidak di ambil kira dan yang menjadi mangsa ialah GURU MUZIK macam kita ni. ……………….kita sambung lagi . yuspha_zy @ yahoo.com

    1sounD 4 alL
    UPSI WORLD

  14.    joe on February 24, 2009 12:25 am      

    Pada Yuspha..perkara tu dah lama berlaku tanpa ada tindakan menyeluruh..ada gak ppk buat kursus..tetapi balik2 muka sama..bukan spt yang anda perkatakan,selagi subjek Pendidikan Muzik ini masih kekal sebagaimananya mula KSBR maka bila ke KBSM guru2 yang mengajar untuk pancaragam atau kelas menengah rendah akan bermula semula pembelajarannya yang dah lama di tinggalkan masa sekolah rendah..(takat nyanyi je..guna radio..alahai)jadi..kita kat sini membincangkan permasalahan dari sekolah rendah hingga kesinambungan ke sekolah menengah mengapa tidak anda dan rakan2 buat satu petisyen atau apa saja untuk mengutarakan pendapat dan permasalahan ini kepada pihak tertentu..kita boleh cakap..tapi kita sendiri tak dapat hendak membuat tindakan..cuma kita menerima saja pelajar yang kita kena ajar semula …so watever u r n will do for the next step count me in..(ada satu ketika nak mintak kebenaran JPN setiap negeri benarkan kita ni yang disekolah menengah yang tidak berpeluang mengajar muzik..bergerak ke sekolah rendah berhampiran dalam sekitar 5km untuk mengajar seminggu sekali pun dah memadai..jika tidak apa yang kita pelajari di UPSI akan hanya tinggal dalam SKROl tertera kita dalam pendidikan muzik..)

  15.    Fizzy Sherani on March 17, 2009 1:17 am      

    Kerjaya seorang guru sememangnya mencabar. Suka sy membaca blog oleh rakan seperjuangan sy, Lau. Cuma situasi sy jauh berbeza dengan beliau. Sekolah di mana sy menjalani latihan mengajar amat sukar untuk menjalankan aktiviti kokurikulum. Hal ini kerana, sekolah itu terletak jauh dari rumah para pelajar. Bas hanya 4-5 jam sekali lalu di hadapan sekolah. Sekiranya sekolah ada mengadakan aktiviti petang seperti sukan, kokurikulum dan sebagainya, sememangnya ada bas disediakan. Tetapi, utk menjalankan latihan yang lain daripada itu, amat sukar. Lebih2 lagi melibatkan pelajar yang ramai.
    Di sekolah, sy dan rakan diberi kepercayaan untuk melatih nasyid sempena pertandingan nasyid antara sek daerah hulu selangor. Sy belum pernah berpengalaman melatih atau melibatkan diri di mana2 aktiviti nasyid sebelum ini. Maka, sy cuba menyahut cabaran ini. Permasalahan sy adalah apabila hendak melatih pelajar. Pelajar yang berkebolehan tidak lah ramai.. Tetapi mereka menawarkan diri untuk menyertainya. Alhamdulillah mereka sanggup stayback hingga ke petang. Namun,ada kalanya latihan tidak dapat dijalankan memandangkan masalah pengangkutan dan sebagainya.. Masa pertandingan semakin hampir. Ada pelajar terlibat dengan sukan, ada terlibat dengan aktiviti dan latihan sentiasa tidak cukup orang. Maka, sy terpaksa mengambil langkah lain, iaitu mengorbankan waktu cuti sekolah dengan mengadakan latihan. Syukur, pelajar2 ini boleh menghadiri latihan.. Kebetulan, pelajar PMR dan SPM ada kelas tambahan pada minggu cuti sekolah ini. Walaupun ada 1-2 orang tidak cukup (holiday family), sy cuba untuk melatih sehingga perfect. Juga untuk sekolah dan pengalaman buat diri saya.
    Buat rakan2 yang sedang pratikum dan bakal pratikum.. Sekiranya anda diberi mandat atau tugas oleh guru2 lain.. Sentiasa disuruh buat itu dan ini.. Janganlah anggap anda dibuli. Jangan anggap anda dizalimi.. Jangan anggap anda dipergunakan.. Walaupun mungkin hakikat atau niat guru itu untuk “menggunakan” anda, anggap sahaja positif dan kutip lah pengalaman secukup2nya.. Ianya tentu berguna pada masa anda posting kelak.. Berlatih lah utk menjadi seorang guru yang cemerlang.. Pada masa kita berpratikumlah kita berlatih. Jangan masa posting baru nak berlatih… Sekian..

Name (required)

Email (required)

Website

Speak your mind